Move Beyond helpt Ingram Micro met verplaatsing en optimalisatie van retourencentrum

Ingram Micro is al jaren logistiek partner van bol.com. In hun warehouses runnen wij de complete logistiek. Zo ook in het retourencentrum, wat nu verhuisde naar een zelfstandige locatie met ruimte voor groei. We zochten een stevige locatiemanager, maar middenin het COVID-tijdperk waren de kandidaten terughoudend. Move Beyond hielp ons uit de brand. Hun interimmanager gaf het nieuwe retourencentrum een vliegende start.

Ingram Micro is al jaren logistiek partner van bol.com. In hun warehouses runnen wij de complete logistiek. Zo ook in het retourencentrum, wat nu verhuisde naar een zelfstandige locatie met ruimte voor groei. We zochten een stevige locatiemanager, maar middenin het COVID-tijdperk waren de kandidaten terughoudend. Move Beyond hielp ons uit de brand. Hun interimmanager gaf het nieuwe retourencentrum een vliegende start.

Ingram Micro is al jaren logistiek partner van bol.com. In hun warehouses runnen wij de complete logistiek. Zo ook in het retourencentrum, wat nu verhuisde naar een zelfstandige locatie met ruimte voor groei. We zochten een stevige locatiemanager, maar middenin het COVID-tijdperk waren de kandidaten terughoudend. Move Beyond hielp ons uit de brand. Hun interimmanager gaf het nieuwe retourencentrum een vliegende start.

Deliverables

  • Interim management bij het retourencentrum: De inzet van een effectieve interimmanager door Move Beyond om het nieuwe retourencentrum van Ingram Micro een vliegende start te geven tijdens de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Organisatie en uitvoering van de verhuizing: Hoewel de verhuizing zelf al geregeld was, droeg de interimmanager bij aan het minimaliseren van de impact op betrokkenen en het managen van de overgang.

  • Covid-19 Maatregelen en ondersteuning van het management: De interimmanager organiseerde extra Covid-19 maatregelen en ontlastte de managers van Ingram Micro door taken over te nemen, waardoor zij zich konden focussen op werkprocessen en teamcommunicatie.

  • Operationele efficiëntie na de verhuizing: Het gladstrijken van operationele problemen, zoals personeelsbezetting na de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Borging van continuïteit in het retourproces: Zorgen voor de continuïteit van het retourproces tijdens de transitieperiode en de interim periode.

  • Governance en communicatie: Het zorgvuldig afstemmen van governance en het organiseren van communicatie met vakmanschap en aandacht.

  • Inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten: Het zorgvuldig regelen van de inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten voor de nieuwe locatie.

  • Procesverbeteringen en stakeholdermanagement: Het doorvoeren van procesverbeteringen en het beheren van stakeholderrelaties na het verlengen van het contract van de interimmanager.

  • Interim management bij het retourencentrum: De inzet van een effectieve interimmanager door Move Beyond om het nieuwe retourencentrum van Ingram Micro een vliegende start te geven tijdens de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Organisatie en uitvoering van de verhuizing: Hoewel de verhuizing zelf al geregeld was, droeg de interimmanager bij aan het minimaliseren van de impact op betrokkenen en het managen van de overgang.

  • Covid-19 Maatregelen en ondersteuning van het management: De interimmanager organiseerde extra Covid-19 maatregelen en ontlastte de managers van Ingram Micro door taken over te nemen, waardoor zij zich konden focussen op werkprocessen en teamcommunicatie.

  • Operationele efficiëntie na de verhuizing: Het gladstrijken van operationele problemen, zoals personeelsbezetting na de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Borging van continuïteit in het retourproces: Zorgen voor de continuïteit van het retourproces tijdens de transitieperiode en de interim periode.

  • Governance en communicatie: Het zorgvuldig afstemmen van governance en het organiseren van communicatie met vakmanschap en aandacht.

  • Inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten: Het zorgvuldig regelen van de inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten voor de nieuwe locatie.

  • Procesverbeteringen en stakeholdermanagement: Het doorvoeren van procesverbeteringen en het beheren van stakeholderrelaties na het verlengen van het contract van de interimmanager.

  • Interim management bij het retourencentrum: De inzet van een effectieve interimmanager door Move Beyond om het nieuwe retourencentrum van Ingram Micro een vliegende start te geven tijdens de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Organisatie en uitvoering van de verhuizing: Hoewel de verhuizing zelf al geregeld was, droeg de interimmanager bij aan het minimaliseren van de impact op betrokkenen en het managen van de overgang.

  • Covid-19 Maatregelen en ondersteuning van het management: De interimmanager organiseerde extra Covid-19 maatregelen en ontlastte de managers van Ingram Micro door taken over te nemen, waardoor zij zich konden focussen op werkprocessen en teamcommunicatie.

  • Operationele efficiëntie na de verhuizing: Het gladstrijken van operationele problemen, zoals personeelsbezetting na de verhuizing en de voorbereiding op de eindejaarsdrukte.

  • Borging van continuïteit in het retourproces: Zorgen voor de continuïteit van het retourproces tijdens de transitieperiode en de interim periode.

  • Governance en communicatie: Het zorgvuldig afstemmen van governance en het organiseren van communicatie met vakmanschap en aandacht.

  • Inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten: Het zorgvuldig regelen van de inhuur van HR, inkoop en facilitaire diensten voor de nieuwe locatie.

  • Procesverbeteringen en stakeholdermanagement: Het doorvoeren van procesverbeteringen en het beheren van stakeholderrelaties na het verlengen van het contract van de interimmanager.

Uitdaging

Retour gestuurde producten zijn in veel opzichten anders dan normale outbound logistiek. Dagelijks komt er van alles binnen, van kleding tot elektronica en huisraad. Onze medewerkers pakken alles stuk voor stuk uit, beoordelen de status, en handelen het af. Je kunt je inbeelden dat de inspectie van een boek verschilt van die van een 27” monitor. Op dat soort variabelen baseren we efficiënte logistieke processen. Zo staat Ingram Micro Europees bekend om haar strak georganiseerde retourprocessen voor kleding en elektronische componenten.

In Nederland is retourafhandeling een relatief kleine tak van sport. Maar gigant bol.com pakt het groots aan door haar retourencentrum nu een zelfstandige locatie te geven. De verhuizing stond onder flinke tijdsdruk, er zijn stevige commerciële ambities, en tegelijk wilden we een logistiek center of excellence neerzetten. Dat vraagt nogal wat van de organisatie en de bemensing. De locatiemanager vervult dan ook een cruciale rol. De interimmanager moest binnen enkele weken van waarde zijn bij de verhuizing en in de daaropvolgende drie maanden de processen klaarstomen voor de eindejaarsdrukte. 

Retour gestuurde producten zijn in veel opzichten anders dan normale outbound logistiek. Dagelijks komt er van alles binnen, van kleding tot elektronica en huisraad. Onze medewerkers pakken alles stuk voor stuk uit, beoordelen de status, en handelen het af. Je kunt je inbeelden dat de inspectie van een boek verschilt van die van een 27” monitor. Op dat soort variabelen baseren we efficiënte logistieke processen. Zo staat Ingram Micro Europees bekend om haar strak georganiseerde retourprocessen voor kleding en elektronische componenten.

In Nederland is retourafhandeling een relatief kleine tak van sport. Maar gigant bol.com pakt het groots aan door haar retourencentrum nu een zelfstandige locatie te geven. De verhuizing stond onder flinke tijdsdruk, er zijn stevige commerciële ambities, en tegelijk wilden we een logistiek center of excellence neerzetten. Dat vraagt nogal wat van de organisatie en de bemensing. De locatiemanager vervult dan ook een cruciale rol. De interimmanager moest binnen enkele weken van waarde zijn bij de verhuizing en in de daaropvolgende drie maanden de processen klaarstomen voor de eindejaarsdrukte. 

Retour gestuurde producten zijn in veel opzichten anders dan normale outbound logistiek. Dagelijks komt er van alles binnen, van kleding tot elektronica en huisraad. Onze medewerkers pakken alles stuk voor stuk uit, beoordelen de status, en handelen het af. Je kunt je inbeelden dat de inspectie van een boek verschilt van die van een 27” monitor. Op dat soort variabelen baseren we efficiënte logistieke processen. Zo staat Ingram Micro Europees bekend om haar strak georganiseerde retourprocessen voor kleding en elektronische componenten.

In Nederland is retourafhandeling een relatief kleine tak van sport. Maar gigant bol.com pakt het groots aan door haar retourencentrum nu een zelfstandige locatie te geven. De verhuizing stond onder flinke tijdsdruk, er zijn stevige commerciële ambities, en tegelijk wilden we een logistiek center of excellence neerzetten. Dat vraagt nogal wat van de organisatie en de bemensing. De locatiemanager vervult dan ook een cruciale rol. De interimmanager moest binnen enkele weken van waarde zijn bij de verhuizing en in de daaropvolgende drie maanden de processen klaarstomen voor de eindejaarsdrukte. 

Aanpak

De interimmanager startte slechts enkele weken voor de verhuizing. De verhuizing zelf was overigens al prima geregeld, dat behoefte weinig management. Maar voor de betrokkenen had het veel impact. De interimmanager startte dan ook vooral met luisteren. En ze voorzag onze twee managers – voor operatie en business support – met wat ze nodig hadden. Ze organiseerde zelf de extra maatregelen tegen COVID-19, en nam hen de afstemming met directie en diverse stakeholders uit handen. Daardoor konden de managers extra focussen op het werkproces en op de communicatie met hun team. Dat pakte goed uit. 

Eenmaal verhuisd, ontstonden er diverse operationele rimpels om glad te strijken. Zoals de bezetting, omdat veel medewerkers hun vakantie hadden uitgesteld tot na de verhuizing. Dat is netjes ondervangen. Daarnaast naderde de eindejaarsdrukte. Voor optimale prestaties kan het werkproces vanaf november beter onaangeroerd blijven. Dus voor die tijd moest alles geregeld zijn. Dat lukte, het retourencentrum was op tijd klaar voor grotere aantallen.

De interimmanager startte slechts enkele weken voor de verhuizing. De verhuizing zelf was overigens al prima geregeld, dat behoefte weinig management. Maar voor de betrokkenen had het veel impact. De interimmanager startte dan ook vooral met luisteren. En ze voorzag onze twee managers – voor operatie en business support – met wat ze nodig hadden. Ze organiseerde zelf de extra maatregelen tegen COVID-19, en nam hen de afstemming met directie en diverse stakeholders uit handen. Daardoor konden de managers extra focussen op het werkproces en op de communicatie met hun team. Dat pakte goed uit. 

Eenmaal verhuisd, ontstonden er diverse operationele rimpels om glad te strijken. Zoals de bezetting, omdat veel medewerkers hun vakantie hadden uitgesteld tot na de verhuizing. Dat is netjes ondervangen. Daarnaast naderde de eindejaarsdrukte. Voor optimale prestaties kan het werkproces vanaf november beter onaangeroerd blijven. Dus voor die tijd moest alles geregeld zijn. Dat lukte, het retourencentrum was op tijd klaar voor grotere aantallen.

De interimmanager startte slechts enkele weken voor de verhuizing. De verhuizing zelf was overigens al prima geregeld, dat behoefte weinig management. Maar voor de betrokkenen had het veel impact. De interimmanager startte dan ook vooral met luisteren. En ze voorzag onze twee managers – voor operatie en business support – met wat ze nodig hadden. Ze organiseerde zelf de extra maatregelen tegen COVID-19, en nam hen de afstemming met directie en diverse stakeholders uit handen. Daardoor konden de managers extra focussen op het werkproces en op de communicatie met hun team. Dat pakte goed uit. 

Eenmaal verhuisd, ontstonden er diverse operationele rimpels om glad te strijken. Zoals de bezetting, omdat veel medewerkers hun vakantie hadden uitgesteld tot na de verhuizing. Dat is netjes ondervangen. Daarnaast naderde de eindejaarsdrukte. Voor optimale prestaties kan het werkproces vanaf november beter onaangeroerd blijven. Dus voor die tijd moest alles geregeld zijn. Dat lukte, het retourencentrum was op tijd klaar voor grotere aantallen.

Resultaat

Het retourproces bleef goed draaien, de continuïteit was geborgd. Daar was achter de schermen veel voor nodig en juist daar heeft de interimmanager goed werk verzet. Van een interimmer die zo kort aanwezig is, verwacht je vooral dat ze op de winkel past. Move Beyond kreeg aanzienlijk meer voor elkaar. Zo is bijvoorbeeld de governance zorgvuldig afgestemd en de communicatie met vakmanschap en aandacht georganiseerd. Datzelfde geldt voor de inhuur van HR, inkoop en facilitair, wat zeker bij een nieuwe locatie zorgvuldig moet worden ingeregeld. Zonder afraffelen heeft ze alles netjes klaargespeeld. 

De zoektocht naar een definitieve locatiemanager duurde langer dan voorzien. Gelukkig hadden we zo’n goede interimmanager. Het voelde dan ook goed om haar te vragen langer aan te blijven, procesverbeteringen door te voeren en stakeholdermanagement voor haar rekening te nemen. Voor haar zal dat wel even schakelen zijn geweest, maar ook hierin is ze uitstekend geslaagd. Het resultaat is dat ik me ontzorgd voel. En verwend, ik heb totaal geen omkijken gehad naar dit complete team. 

Het retourproces bleef goed draaien, de continuïteit was geborgd. Daar was achter de schermen veel voor nodig en juist daar heeft de interimmanager goed werk verzet. Van een interimmer die zo kort aanwezig is, verwacht je vooral dat ze op de winkel past. Move Beyond kreeg aanzienlijk meer voor elkaar. Zo is bijvoorbeeld de governance zorgvuldig afgestemd en de communicatie met vakmanschap en aandacht georganiseerd. Datzelfde geldt voor de inhuur van HR, inkoop en facilitair, wat zeker bij een nieuwe locatie zorgvuldig moet worden ingeregeld. Zonder afraffelen heeft ze alles netjes klaargespeeld. 

De zoektocht naar een definitieve locatiemanager duurde langer dan voorzien. Gelukkig hadden we zo’n goede interimmanager. Het voelde dan ook goed om haar te vragen langer aan te blijven, procesverbeteringen door te voeren en stakeholdermanagement voor haar rekening te nemen. Voor haar zal dat wel even schakelen zijn geweest, maar ook hierin is ze uitstekend geslaagd. Het resultaat is dat ik me ontzorgd voel. En verwend, ik heb totaal geen omkijken gehad naar dit complete team. 

Het retourproces bleef goed draaien, de continuïteit was geborgd. Daar was achter de schermen veel voor nodig en juist daar heeft de interimmanager goed werk verzet. Van een interimmer die zo kort aanwezig is, verwacht je vooral dat ze op de winkel past. Move Beyond kreeg aanzienlijk meer voor elkaar. Zo is bijvoorbeeld de governance zorgvuldig afgestemd en de communicatie met vakmanschap en aandacht georganiseerd. Datzelfde geldt voor de inhuur van HR, inkoop en facilitair, wat zeker bij een nieuwe locatie zorgvuldig moet worden ingeregeld. Zonder afraffelen heeft ze alles netjes klaargespeeld. 

De zoektocht naar een definitieve locatiemanager duurde langer dan voorzien. Gelukkig hadden we zo’n goede interimmanager. Het voelde dan ook goed om haar te vragen langer aan te blijven, procesverbeteringen door te voeren en stakeholdermanagement voor haar rekening te nemen. Voor haar zal dat wel even schakelen zijn geweest, maar ook hierin is ze uitstekend geslaagd. Het resultaat is dat ik me ontzorgd voel. En verwend, ik heb totaal geen omkijken gehad naar dit complete team. 

Jaco Knetemann

Managing Director Ingram Micro

Meer weten?

Rob Horst

Business Developer

Ik krijg energie van het creëren van toegevoegde waarde voor mijn relaties, zowel op de korte als de lange termijn. Dit lukt altijd vanuit een intrinsieke nieuwsgierigheid.