14 oktober
2016

Emoties en zakelijkheid

Hoe zakelijk de wereld op het werk ook hoort te zijn, onder de oppervlakte spelen er allerlei emoties een rol die – hoewel niet altijd zichtbaar – besluitvorming beïnvloeden of het behalen van de beoogde effecten frustreert.

Deze emoties spelen door alle lagen van de organisatie mee, van de portier tot en met de directie of raad van bestuur. Dat ze ontstaan is niet (altijd) te vermijden, maar dat je je erdoor laat leiden wel.

Het herkennen van emoties van jezelf en van anderen en er op de juiste wijze mee omgaan is ook een aspect van professionaliteit. Ze ontkennen helpt niet, ze de kop in drukken evenmin. Dan gaan ze ondergronds met mogelijk nog meer negatieve effecten tot gevolg. Want vroeg of laat breken ze in alle hevigheid door de oppervlakte. Meestal als je het niet kunt gebruiken.

Uiting geven aan onvrede of onbehagen dat leidde tot emoties en ze zo kanaliseren dat ze energie geven, in plaats van energielekkage veroorzaken, is de kunst. 

De kunst is ook je te realiseren dat jij degene bent die jouw emoties creëert of vrij baan geeft, niemand anders. Jij kunt zelf kiezen of je je er door laat leiden of niet (en of je een andere uitlaatklep zoekt). Jij kunt bovendien kiezen om de emoties van anderen wel of niet ‘in ontvangst’ te nemen. Ze laten bij degene van wie ze zijn en er niet op reageren is ook een optie.

Realiseer jij je altijd dat jijzelf de manager bent van jouw emoties? Kun jij altijd duidelijk zien wat bij jou hoort om op te lossen en wat bij een ander? Herken jij emoties bij anderen? Let je daarop? Wijs jij weleens onterecht in de richting van anderen vanuit emotie (onmacht)? Zet je dat achteraf recht?

Download hier de pdf.

Terug naar overzicht

Move Beyond

Ridderstraat 88
4902 AC Oosterhout
Nederland / The Netherlands

Tel: +31 (0)162 571536
info@movebeyond.nl
Routebeschrijving